Oświetlenie salonu samochodowego i jego kluczowe znaczenie
Oświetlenie salonu samochodowego powinno być odpowiednio zaprojektowane przez architekta. Jego rolą jest odpowiednia ekspozycja pojazdów, przyciągniecie uwagi klientów, wierne zaprezentowanie modeli, ich detali oraz rzeczywistych kolorów. Jest więc to miejsce ekspozycji o szczególnym charakterze. Zazwyczaj wielko powierzchniowe oraz stosunkowo wysokie. Tym bardziej ważne jest, aby doświetlona została cała powierzchnia i wydobyte zostały detale oraz prawdziwe kolory pojazdów.
Dodatkowo oświetlenie w salonie samochodowym ma działanie marketingowe, powinno tworzyć spójną całość z charakterem wnętrza oraz z prezentowanymi modelami aut. Stawia się na strefowanie wnętrza salonu i tym samym oświetlenia na następujące podstawowe obszary:
- przestrzeń salonu i ekspozycji pojazdów;
- strefa klienta tzw. consulting room;
- recepcja salonu.
Jakie zasady oświetleniowe obowiązują w salonach samochodowych?
Właściciele salonów samochodowych zazwyczaj prezentują bardzo skonkretyzowane wymogi. Nie bez znaczenia jest aspekt energooszczędności w świeceniu, bowiem czas oświetlania salonu jest zazwyczaj ciągły. W tym aspekcie rekomendujemy technologię led, która cechuje się wysoką efektywnością świecenia, niskimi stratami cieplnymi, wytrzymałością w świeceniu, empirycznie potwierdzoną bezawaryjnoscią a tym samym oszczędnościami w rachunkach za pobór energii elektrycznej.
W salonach samochodowych zazwyczaj stosowane są następujące zasady oświetlenia:
- równomierność oświetlenia;
- wysoki poziom odwzorowania kolorów, czyli współczynnik oddawania barw CRI na poziomie minimum 90 (najlepiej 95-97). Kolor karoserii samochodu w świetle dziennym będzie wyglądał identycznie jak w sztucznym świetle salonu.
- wysoki IP opraw świetlnych – pyłoszczelne i odporne na działanie wody, wilgoci oraz antykorozyjne;
- barwa temperaturowa światła neutralna – 4200K, w strefie klienta barwa może być również ciepła (3000K) dla stworzenia spokojniejszego i przyjemnego klimatu;
- natężenie oświetlenia 600lx na większości powierzchni salonu;
- natężenie oświetlenia 1200lx na obszarach ekspozycji modeli;
- natężenie 300lx w miejscu wydawania samochodów;
- w strefie klienta światło z czujnikiem ruchu, rozjaśniające się samoistnie na wejście, czyli na przywitanie klienta;
- niski poziom UGR, czyli współczynnika olśnienia dla zachowania maksymalnego komfortu wzrokowego dla klientów salonu;
- brak efektu pulsowania światła;
- światło bezcieniowe, niedopuszczalne są punkty świetlne odbijające się od lakieru samochodu;
- odpowiednie oświetlenie zewnętrzne salonu, tak aby przyciągnąć uwagę na cały budynek.
Najczęściej w salonach samochodowych stosuje się lampy - naświetlacze przemysłowe led typu High Bay, zawieszane na regulowanych linkach, w zależności od wysokości salonu samochodowego. Wykorzystuje się także oprawy downlight o charakterystycznej, cofniętej optyce, z niskim poziomem UGR. Jest to oprawa oświetleniowa montowana w wydrążonym otworze w suficie. Po zainstalowaniu wydaje się, że światło pada z dziury w suficie, skupiając światło w dół jako szeroki reflektor lub wąski reflektor. Stosuje się także modułowe oświetlenie liniowe led.
Jak możemy podzielić oświetlenie salonu samochodowego? Podsumowanie
Oświetlenie salonu samochodowego możemy podzielić na:
- Oświetlenie zewnętrzne dla zachowania odpowiedniej widoczności salonu, wyeksponowania logotypu i nazwy;
- Oświetlenie ekspozycji pojazdów, czyli odpowiednie skupienie światła na konkretnym modelu i jego detalach oraz cechach charakterystycznych;
- Oświetlenie ambientowe, czyli wprowadzające przyjemną atmosferę w salonie, miękkie i przytulne oraz zachęcające klientów, nie męczące wzroku, relaksujące, z odpowiednią grą światła i cieni, wprowadzające przyjazny nastrój Stosowane w poczekalniach, w strefach komfortu dla klientów, w kawiarenkach;
- Oświetlenie podłogowe, które eksponuje ciągi komunikacyjne, drogę dojścia do poszczególnych modeli, do recepcji czy strefy klienta;
- Oświetlenie konkretnej prezentacji, sceny czy wydarzenia, np.: podczas wystaw czy imprez dla klientów, oświetlenie polek i witryn z ekspozycją produktów oraz tablic informacyjnych;
- Oświetlenie biur i stanowisk obsługi klienta zapewniające komfort pracy i przebywania dla pracowników i klientów, nie powodujące zmęczenia, aktywizujące do wydajnej pracy;
- Oświetlenie dekoracyjne, nadające salonowi indywidualny charakter, np.: wiszące żyrandole, kinkiety boczne.
Koniecznie przeczytaj inne nasze blogi:
- Jakie jest najzdrowsze oświetlenie?
- Jaka taśma LED jako oświetlenie główne?