Oświetlenie lotniska - ogólna charakterystyka
Lotnisko to specyficzne miejsce, które logistycznie jest bardzo skomplikowane. Przeplata się tutaj mnogość działań, schematów, algorytmów i procedur, które wymagają specyficznych techniczno-budowlanych rozwiązań. Cały system musi działać przejrzyście, na czas i skutecznie. Dla realizacji tych zadań niezbędne jest m.in. prawidłowe oświetlenie. Lotnisko to określone funkcjonalne strefy i każda z nich powinna przewidywać odrębny projekt oświetlenia. Wszystko musi być zgodne z przepisami prawa. Dla lotnisk cywilnych są to przepisy Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki z dnia 31 sierpnia 1998 roku w sprawie przepisów techniczno- budowlanych dla lotnisk cywilnych – Rozdział 6 – Światła na lotniskach dla samolotów. Są tam szczegóły i wytyczne w zakresie oświetlenia lotniska.
Na lotniskach, tam gdzie dopuszczalne jest to przepisami i normami, stawia się na technologię led, z uwagi na jej wysoką efektywność świetlną, a tym samym energooszczędność. Pozwala zaoszczędzić nawet do 60% kosztów zużycia energii w porównaniu z tradycyjnymi źródłami.
Strefy oświetlenia lotniska to m.in.:
- oświetlenie nawigacyjne, np.: drogi startowej, wspomagające pilotów i załogę;
- oświetlenie hali lotniska i terminali;
- oświetlenie płyty postojowej lotniska służącej załadunku bagaży i pasażerów;
- oświetlenie stref tankowania i kontroli samolotów;
- oświetlenie hangarów itp.
Systemy świetlne lotnisk możemy także bardziej szczegółowo podzielić na:
-oświetlenie drogi startowej;
-oświetlenie dróg kołowania i zatok oczekiwania;
-pomoce wzrokowe na stanowiskach postojowych;
-świetlny wskaźnik podejścia do lądowania;
-świetlny wskaźnik ścieżki zniżania;
-światła naziemne nielotniskowe.
Jakie 5 najważniejszych świateł na lotnisku wyróżniamy?
Oświetlenie lotniska, bez którego niemożliwym byłoby zapewnienie zasad bezpieczeństwa na lotnisku, to wspomniane oświetlenie nawigacyjne, a dokładniej:
1. Latarnia lotniskowa - to dzięki niej operator samolotu z łatwością identyfikuje port lotniczy z powietrza.
2. Oświetlenie drogi startowej. Składają się na niego: światła krawędziowe, światła progowe, światła osi centralnej, światła końca drogi startowej oraz światła strefy przyziemienia.
3. Oświetlenie drogi kołowania - droga kołowania zawiera przede wszystkim światła krawędziowe i światła linii centralnej. Tego typu lampy mają za zadanie wskazanie drogi tak, by samolot bezpiecznie poruszał się po pasie do hangarów, terminali a także na drogę szybkiego zejścia.
4. Systemy świateł podejścia - nazywane w skrócie PAPI (precyzyjne wskaźniki ścieżki podejścia). Ponadto istnieje również system nazywany VASI (wzrokowy system wskazujący ścieżkę schodzenia). Są to światła widoczne z 4 km w ciągu dnia (ok. 30 km w nocy), inaczej wskaźniki ścieżki podejścia. Informują pilota za pomocą koloru świateł o położeniu samolotu względem ścieżki.
5. Oświetlenie przeszkodowe. Wysokie obiekty, które mogą stwarzać zagrożenie w ruchu powietrznym, muszą być oznakowane specjalnym oświetleniem, jak np.: mosty, anteny, wieże, wieżowce, kominy, czy nawet wzniesienia terenu.
Przeczytaj również inne wpisy oraz zobacz produkty: