Ile luksów na stanowisku pracy biurowej? Gdzie znajdziemy wytyczne w tym temacie?
Biura zaliczane są do miejsc stałej pracy, gdzie pobyt pracownika przekracza 4 godziny na dobę. Oświetlenie w takich pomieszczeniach jest kluczowe. Oczywiście w pierwszej kolejności należy zapewnić dostęp do światła dziennego, ale nie możemy zapomnieć o wadze jaką pełni oświetlenie elektryczne. Istotne jest: rozmieszczenie opraw świetlnych, ich jakość i technologia oraz jasność świecenia na dany obszar. Zdecydowanie polecamy technologię led.
Jeśli mówimy o natężeniu świecenia mamy na myśli luksy, które wyrażają ilość lumenów (jednostka świecenia w technologii led) padających na 1 m2 powierzchni.
Jakie przepisy mówią o natężeniu oświetlenia w biurach?
Ilość luksów w biurze określa norma PN-EN 12464 -1 „Światło i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy. Miejsca pracy we wnętrzach”. To właśnie w tej normie znajdziemy wymagany minimalny poziom natężenia oświetlenia dla biura i nie tylko.
Ile luksów w biurze? – zależność od charakteru wykonywanej pracy biurowej
Wartości luksów w biurze - zgodnie z normą - prezentują się następująco:
● 700 lx – stanowiska biurowe, gdzie wykonywane są prace projektowe, np. związane z kreśleniem technicznym
● 500 lx – obsługiwanie klawiatury, pisanie ręczne, czytanie, przetwarzanie danych, pokoje spotkań, stanowiska komputerowe i sale konferencyjne,
● 300 lx – recepcja, segregowanie dokumentów, kopiowanie,
● 200 lx – magazyny i archiwa.
Co, poza luksami, jest ważne w oświetleniu biurowym?
Poza natężeniem oświetlenia należy zadbać o:
- światło dostatecznie rozproszone;
- światło pozbawione kontrastów;
- światło bezcieniowe;
- właściwe proporcje pomiędzy oświetleniem biurka a oświetleniem ogólnym, jasnością okna i pokoju;
- wysoki współczynnik realności oddawania barw;
- nieprzegrzewanie się opraw, brak strat cieplnych i energooszczędność.
Zobacz również inne wpisy oraz produkty: