Ile luksów na stanowisku pracy biurowej? Gdzie znajdziemy wytyczne w tym temacie?

Biura zaliczane są do miejsc stałej pracy, gdzie pobyt pracownika przekracza 4 godziny na dobę. Oświetlenie w takich pomieszczeniach jest kluczowe. Oczywiście w pierwszej kolejności należy zapewnić dostęp do światła dziennego, ale nie możemy zapomnieć o wadze jaką pełni oświetlenie elektryczne. Istotne jest: rozmieszczenie opraw świetlnych, ich jakość i technologia oraz jasność świecenia na dany obszar. Zdecydowanie polecamy technologię led.

Jeśli mówimy o natężeniu świecenia mamy na myśli luksy, które wyrażają ilość lumenów (jednostka świecenia w technologii led) padających na 1 m2 powierzchni.

Jakie przepisy mówią o natężeniu oświetlenia w biurach?

Ilość luksów w biurze określa norma PN-EN 12464 -1 „Światło i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy. Miejsca pracy we wnętrzach”. To właśnie w tej normie znajdziemy wymagany minimalny poziom natężenia oświetlenia dla biura i nie tylko.

Ile luksów w biurze? – zależność od charakteru wykonywanej pracy biurowej

Wartości luksów w biurze - zgodnie z normą - prezentują się następująco:

● 700 lx – stanowiska biurowe, gdzie wykonywane są prace projektowe, np. związane z kreśleniem technicznym

● 500 lx – obsługiwanie klawiatury, pisanie ręczne, czytanie, przetwarzanie danych, pokoje spotkań, stanowiska komputerowe i sale konferencyjne,

● 300 lx – recepcja, segregowanie dokumentów, kopiowanie,

● 200 lx – magazyny i archiwa.

Co, poza luksami, jest ważne w oświetleniu biurowym?

Poza natężeniem oświetlenia należy zadbać o:

  • światło dostatecznie rozproszone;
  • światło pozbawione kontrastów;
  • światło bezcieniowe;
  • właściwe proporcje pomiędzy oświetleniem biurka a oświetleniem ogólnym, jasnością okna i pokoju;
  • wysoki współczynnik realności oddawania barw;
  • nieprzegrzewanie się opraw, brak strat cieplnych i energooszczędność.

Zobacz również inne wpisy oraz produkty: